نگارش دهم سنجش و مقایسه با موضوع اجباری و آزادی

نگارش - نگارش دهم - انشا به روش سنجش و مقایسه - انشا - انشاء - انشا نویسی - نگارش دهم درس ششم - انشا بلاگ - انشای آماده

سال ها سکوت کردیم، سال نخندیدم، سال ها گوشه ی قفس تاریک به اجبار نشستیم، سال هاست که آزادیم اما به اجبار، سال هاست کتاب های خاک خورده را پاک نکرده ایم، سال هاست عیدی نگرفته ایم.....

اجبار: کلمه ای ترسناک ، مخوف، تاریک، تنها

آزاد: کلمه ای رها، روشن، زیبا ....

چرا الهه رضایی گفت:
آنقدر شعرم بوی رفتن را به خود دیده
رویای بودن را نوشتن کار دشواریست
گاهی دلم میخواهد آزاد از غزل باشم
اما برای شاعر این اشعار اجباریست .

چرا بانو ورتا گفت :
آزادی تعارف نیست، آزادی نیاز زندگی است.

آزادی کلمه ای شگفت انگیز
گاهی از کوه میپرم که ازادانه سقوط کنم

گاهی فریاد میکشم ، شیشه ها میشکند که ازادی فریاد داشته باشم

گاهی حرف هایم را بی پرده میگویم که ازادی بیان داشته باشم


اما من اجباری به آزادی فکر میکنم.
اجباری
اجباری
گاهی ازادی ها اجباری هستند .
گاهی اجباری ها ازادی هستند .
مقایسه سخت
تفاوت زیاد
آزادی از جنس محبت
اجباری از جنس رنجش


به اجبار هرچی داشتیم رو شکافتن .
ما خیلیامون این نیستیم گاهی مَن تو من و تو مجبور میشد .

تو خیابونا بودم با بی پولا بودم با خوبا بودم با اونا که خودشونو با کارت میخارونن، تو جوبا بودم
اما من از اونا نبودم.

آزادی ما از نقطه‌ای شروع می‌شود که آزادی دیگران پایان می‌یابد.

سال هاست به اجبار کار هایی کردیم که دوست نداشتیم .

اجباری خواهم ساخت از جنس آزادی
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊
نویسنده: لاوین علیپور