نگارش دهم درس ششم مثل نویسی

موضوع: زرافه و میز

مثل نویسی موضوع زرافه و میز - مثل نویسی - نگارش دهم - نگارش دهم درس ششم - انشا - نگارش - انشای آماده - انشاء - esmha.blog.ir

مراحل نوشتن:

  • در ابتدا فکر می کنیم هیچ تناسبی بین این دو وجود ندارد اما با کمی تامل در می یابیم
  • که هر دو چهار پا دارند باریک دراز
  • زرافه جاندار است اما میز بی جان
  • هر دو حرف " ز "دارند.
  • میز ساخته دست انسان است اما زرافه خیر
  • هیچ کدامشان شعور ندارند
  • برای دست یابی به ارتفاع سوار هر دو می شوم
  • سر چشمه هر دو طبیعت است
  • و ...

متن تولیدی:
سرش را با افتخار بالا می گیرد یکی از بلند قدترین حیوانات کره خاکی با ابهت به اطرافش نگاه می کند چیزی شبیه به یک حیوان ساکت در گوشه ای زیر درختی جا خوش کرده بود چقدر در نظرش حقیر می آمد با تفاخر خود را به بالای سرش رساند چه خنده آور بود حیوانی چهار پا که از گردن و سر هیچ خبری در وجودش نیست چرخی در اطرافش زد و لکدی بر پهلویش و با پوزخنده ای اسمش را پرسید
آهی بلند کرد سکوتش را در هم شکست و گفت من میز تحریرم چهار پای بلند و لاغر دقیقا مثل خودت دارم انگار خالق هر دو ما یکی است خال های من آرام آرام مثل خال های بدن تو بر بدنم پیدا می شود از تنه درختان ساخته شده ام خواستگاه ما هم یکی است در اسم هر دو ما حرف ز دارند. ..
از خنده ات خوشم نیامد گاهی اوقات طفلی کتاب بر پشت من می گذارد علم می آموزد گاهی میز کار اتاق پزشکی می شوم که در سلامت انسانها می کوشد و هزاران فایده دیگر شما چطور؟ !!
لبخندی به زرافه زد و گفت شتر گاو پلنگ چطوری؟ !
زرافه شرمگین شد و سرش را پایین انداخت و با لبخند گفت چرا شتر گاو پلنگ؟!
میز گفت بیا کنار من بنشین تا برایت بگویم....

نوشته: ملک محمد شاه ولی - دبیر نگارش ، خوزستان ، ایذه